poniedziałek, 11 stycznia 2021

O tym jak Korba szkolników po Pogórzu woziła...

Taka fajna sprawa - jakiś czas temu pisałem o tym jak Korba rekonesansowe przejazdy robiła. Pamiętacie? Jeśli nie to Wam przypominam żebyście sobie poszukali we wcześniejszych postach.
Więc tak się składa, że nie były to przejazdy ot tak sobie. Marek to naprawdę bardzo konkretny facet. Nic na próżno. I właśnie mam okazję brać udział w takim przedsięwzięciu. Marek na zlecenie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej organizuje turystyczne rowerowe a ja przy okazji łapię się na fajną przygodę. Zresztą zobaczcie sami:

Fajna pętelka prawda? A przygody jeszcze fajniejsze. Zaraz Wam zdjęcia pokażę.  Ale tytułem wytłumaczenia. "Szkolniki" to nie jest bynajmniej pejoratywne określenie! Spotkałem się z nim wiele razy podczas swoich praktyk, na zakładach pracy. Zatrudnieni tam robotnicy, nieco z zazdrością patrzyli na nas, jako na tych którzy najpewniej osiągną znacznie więcej od nich samych. Dlatego sam użyłem tego słowa! Wbrew powszechnej modzie nie zamierzam narzekać na "dzisiejszą młodzież" i ta wycieczka z tymi naprawdę FAJNYMI młodymi ludźmi, bardzo kumatymi, inteligentnymi, rozgarniętymi i  grze-czny-mi, tylko moje zdanie potwierdza! Oni naprawdę mogą wiele! Oni nie są skażeni komuną! Nie są ogłupieni telewizją. Nie mają bagażu naszych doświadczeń i ... cholera mnie bierze że są siły i szmaciarze którzy chętnie by to fajne (bardzo patriotyczne cokolwiek by nie mówić) pokolenie przecwelic na swoją modłę! Mam nadzieję że to się nigdy nie uda! Szkolniki wymiatają!!

Marek prowadzi - ja... usiłuję zamykać! Czemu usiłuję? Bo jeden z nauczycieli też lubi jechać z tyłu a że ma grono wiernych rozmówców (nie dziwię się inteligentny facet i fajnie nawija) to ja uwijam się niczym owczarek podhalański między nimi...

Ufff - ZDJĘCIA!!!!

Za czwartym razem sukces! Wklejałem zdjęcia od góry do dołu i od dołu do góry i wte i wewte, i w tamtą i w owamtą - ale w końcu wkleiło je tak jak ja chciałem a nie idotenskrypt bloggera!

Przed szkołą. Marek załatwia formalności wewnątrz budynku, a ja sobie stoję na zewnątrz i czekam aż się wszyscy zbiorą.

tzw. "stary trakt" - czyli droga na Zalasową i Ryglice z pominięciem ruchliwej szosy przez Skrzyszów i Szynwałd

Ryglice - dawny spichlerz dworski Ankwiczów (tak tych co córki za Adasia Mickiewicza wydać nie raczyli)

Będzie zwiedzanie - przewodnicy już są, klucze też się znalazły.

mówiłem że będzie zwiedzanie? I faktycznie jest tam sporo do zobaczenia!

Bez sensu tak się maskować - ale obostrzenia działają...




na pięterku

 
A potem idziemy na dalsze zwiedzanie. Naszym celem są Ryglice. Nie powiem chętnie zwiedzam razem z uczniami i nauczycielami. Co nieco wiem, ale... fajniej było by dowiedzieć się więcej - miejscowym przewodnikom nie dorównam, ale na pewno po tej wizycie moja wiedza zwiększyła się wydatnie. 


Pałac Ankwiczów z połowy XVIIw. Ale przebudowany gruntownie przez Zarembów i wtedy (najprawdopodobniej) barokowa forma została zastąpiona klasycystyczną.



św. Katarzyna - kościół w/g projektu (no kto by się spodziewał ;) ) Sas-Zubrzyckiego, wybudowany przez księdza, Jakuba Wyrwę (mega zaradny człowiek z niego był) - oficjalnie mamy tu elementy neoromańskie i neorenesansowe - ja jeszcze widzę neobarok a całość to neogotyk w wersji "hurreeklektyzmu" - koniecznie trzeba to zobaczyć na własne oczy! 

We wnętrzach sporo sprzętów ze starego kościoła (przeniesiony do Kowalowej - obiecuję że w przyszłym sezonie tam się kopnę i Wam pokażę)



ołtarz boczny "Ecce Homo" - 1600 rok! Szacuneczek mości Państwo!

 
Czas na nas - przewodnikowi zostało go już niewiele, ot tyle by zaprowadzić nas na cmentarz  (jak zwykle kopalnia wiedzy) i tam jeszcze kilka minut co nieco poopowiadać. Aż dziw - jak tam wiele ciekawostek.



trójgraniasta "piramida"... jak na razie nic więcej o niej nie ustaliłem, ale nie tracę nadziei że ustalę.

No i fajnie - teraz idziemy na cmentarz z pierwszowojenny. Przewodnik już wrócił do swoich innych zajęć, a nas zaczyna dręczyć ssanie w żołądkach. W planach jest wyżera ale dopiero w Tuchowie.

Cmentarz Wojenny nr.167 Ryglice.

A więcej zdjęć nie będzie, bateria w aparacie powiedziała finito i resztki miliamperów trzymałem już tylko aby zarejestrować trasę i móc pokazać Wam mapkę.

W Tuchowie zajeżdżamy pod Czardasza (faaajna pizza) - rozpuszczamy chłopaków na miasto, niech sobie pospacerują, coś kupią, czegoś napiją... odpoczną. A my z Markiem zamawiamy i czekamy... czekamyyy... czekamyyyyyy ... Aż w końcu... przychodzą do nas młodzi i chcieli by jechać! A my czekamyyyyy! Długo - ale było warto. Bo pizza naprawdę pyszna, a i telefon mi pozwolono podładować - więc spokojnie już nagram trasę... tyle że nadal bez zdjęć - bo 10% to ciut za mało by się aplikacja foto odpaliła.

I tak pękło 80 km. szkolniki dumne z siebie mogą być. Nauczyciele także zdali egzamin na 5 z plusem. Szkoda że w Tarnowie tylko ta jedna szkoła zdecydowała się na wysyłanie uczniów na rowerowe wycieczki prowadzone przez Marka. Wielka szkoda. Ale może jeszcze do przyszłego sezonu zmądrzeją. Korba będzie jeździła dalej.

16 komentarzy:

  1. O takie wyprawy wyglądają zachęcająco. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim liczyła się edukacja i przygoda

      Usuń
  2. Witaj Macieju.
    Powiem tek bez kozery, że pokazujesz ciekawe trasy.
    Co prawda nie jestem rowerzystą, ale chętnie bym się skuterkiem po nich przejechał. No i te zdjęcia...
    Pozdrawiam.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tam na skuterku spokojnie - wolał bym ich trochę terenem pomęczyć, ale decydował Marek.

      Usuń
  3. Gdybym miała zwartą grupę do pedałowania to może też robiłabym rocznie 10 tysięcy kilometrów a nie jedną piątą tego :). Ale cieszy mnie nawet jedna piąta, przyjemności płynącej z jazdy nie da się wyliczyć w niczym.
    Ja myślę, że młode pokolenia zaczną powoli tęsknić za prawdziwym życiem, nie będącym tylko tą cybercodziennością i stare, poczciwe formy spędzania wolnego czasu znów wrócą do łask.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno "zwarta grupa" nie pomaga w biciu rekordów rocznych przebiegów - rzadko kiedy udaje się zebrać ich wszystkich razem - ale dwie trzy osoby to już fajny team. I zawsze można liczyć na wsparcie.

      Usuń
  4. Jak w każdym pokoleniu jedni są ciekawi świata inni nie a jeszcze inni to ci "niegrzeczni" z których też różni ludzie wyrastają. Kondycję macie dobrą i chęć poznawania okolic też. Gratuluję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Młodzież ma ogromną chęć poznawania świata - tylko nauczyciele i wychowawcy, nie wiedzieć czemu nie potrafią im tego świata pokazywać.

      Usuń
  5. Wspaniała wyprawa! Piękny jest Pałac Ankwiczów.
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to ładny budynek, choć kilka razy przebudowywany.

      Usuń
  6. a która to szkoła? Może by tak dyrektorka szkoły mojej Zośki się zdecydowała na taką imprezę, bo "szalona" z niej kobieta. Tylko musielibyście zejść nieco z kilometrarza. jak się załapać na taką wycieczkę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To Zespół Szkół Technicznych w Mościcach - ale łapać może się każdy. Akurat dobra pora by ugadywać szczegóły do wiosny. W razie chęci wiesz jak mnie znaleźć.

      Usuń
  7. Perły, perły waść tu pokazujesz. Młodzież może nie za pierwszym razem złapie bakcyla, ale w końcu doceni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doceniają i bakcyla już złapali, tylko jak Poszukiwacze Przygód - działają w swoich grupach rówieśniczych.

      Usuń
  8. Zawsze brakowało mi tego typu wycieczek w szkole. Podróże kształcą, dlaczego więc tak rzadko się podróżuje z nauczycielami? A teraz w dobie szkół online, to już w ogóle katastrofa. Mam kuzynki, które po 8 godzin dziennie siedzą przed monitorami na e-lekcjach, a potem jeszcze praca domowa do odrobienia i wkuwanie na sprawdzian. Czy to ich w ogóle nauczy życia? Z własnego doświadczenia wiem, że nie. Smutna rzeczywistość. Oby więc więcej było takich inicjatyw. Może nawet niekoniecznie inicjowanych przez szkoły, bo te w natłoku materiału z podstawy programowej nie mają czasu o tym myśleć, ale może gdyby jakiś organizator sam się do takiej szkoły zgłosił... kto wie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo smutne i bardzo niezdrowe - ale te z bardzo wygodne dla nauczycieli.

      Usuń